dijous, 15 de novembre del 2018

L'accentuació

Resultado de imagen de accentuacio

Exercici 1. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules agudes que tens a continuació: 

jardí, país, cançó, camió, alló, aquí, arrós, però, cantes, això, gairebe, pogues, pages, desprès, carreto, cafè, nomès, farè, faran, Ramon, passeges, segon, exclós, aten, irlandés, rodó, compraras, palau, cigró, intern, pure, germà, nerviós, algú, congrés, plataner, autobús, nove, perquè, excursió, espós, maquina, suplica.

Exercici 2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació:

pomes, portéssim, prèstec, prèssec, barraca, públic, origen, fenòmens, cérvol, tinguérem, economia, tinguereu, núvol, policia, telèfon, mòbil, compressiu, estòmac, correr, sòlid, caràcter, càstig, àngel, obrissiu, recorrer, creixer, neíxer, érem, ereu, il·lògic, plàstic, dèbil, temer, fotògraf, fotografia, diguessiu, diguessin, suplica, maquina.

Exercici 3. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules esdrúixoles que tens a continuació: 

església, ciéncia, história, victima, glória, victória, intendéncia, estatua, fórmula, família, infància, pólvora, quilómetre, indústria, colónia, solitària, ànima, memóries, gàbia, miseria, independéncia, matèria, tómbola, influéncia, galàxia, farmàcia, Eulàlia, assiténcia, màquina, suplica.

 Exercici 4. Completa els espais en blanc amb un dels mots que et donem.

ÉS/ES: És  diu que demà vindran. No es el que em pensava.
BÓTA/BOTA Si trobes la meva bota, omple-me-la de vi. La sola de la bóta se m’ha foradat. 
MÉS/MES Posa-me-n’hi un pèl mes.El més entrant començarà les vacances.
MOLT/MÒLT Quan vaig arribar al molí, ja havien mòlt la meitat del gra. Van cridar molt,però no va passar res.
NÉTS/NETS Un dia em presentarà els seus néts .Fes el favor de deixar els vasos més nets.
SÒL/SOL El preu del sòl preocupa la gent. Em vaig trobar molt sol.
TE/TÉ A quina hora preneu el Te, i no me’n tornis a demanar més.
ÚS/US No ús entendré mai: no dèieu que us n’anàveu? Quin us vols fer d’aquesta informació? 
VENEN/VÉNEN Si han dit que ja venen , esperem-los. m’han assegurat que cada dia ho vénen tot. 
BÉNS/BENS No tots els .....béns..... del ramat pertanyen al mateix amo. Tothom diu que posseeix molt bens immobles.
DEUS/DÉUS Els déus mil pessetes del dinar d’ahir. Els romans adoraven diversos deus
DÓNES/DONES Si avui et porten les pastilles, demà els les dónes. M’han dit que les dones  són al cinema. 
SON/SÓN Veure aquesta pel·lícula em a venir son. Si són les nenes, crida-les.
JÓC/JOC Les gallines, a les vuit, van a jóc. Sense vosaltres no podem començar el joc
MÈUS/MEUS Se sentien uns mèus esgarrifosos. Ahir em vaig deixar els meus apunts.
MON/MÓN Li agradaria canviar el món. No heu pas vist mon germà?
OSSOS/ÓSSOS No pot treballar perquè té desgast d’óssos. Han canviat la gàbia dels ossos del parc.
 SÈU/SEU Van untar les rodes del seu cotxe amb sèu.

Exercici 5. Fixa’t ara en les paraules d’una sola síl·laba i accentua les que han de dur accent. 

1. Aquest més farem vacances i tindrem més temps per llegir. 
2. T’he fet una tassa de cafè, perque se que el tè no t’agrada. 
3. Avui no fa gens de sól.
4. Ús van deixar la casa ben neta i arreglada. 
5. Al mercat vènen mores. 
6. L’avi dóna un pastis al net.
7. Venen cada dia a les quatre. 
8. En aquest món tot són problemes. 
9. No se qui soc ni que vull. 
10. L’òs te el pel llarg. 
11. És un joc molt divertit.
 12. Que feu ara? 
13. Com més estudia mes sap.

Exercici 6. Fes el mateix que en l’exercici anterior.

1. La dona d’en Jaume dona fruits als nèts. 
2. El director és fora. 
3. Vosaltres feu més feina que ells. 
4. Digueu-li que no es queixi, que això no és veritat. 
5. Mon pare va fer la volta al món. 
6. Que fas aqui tan sol. 
7. Tu sempre vens sol i vèns tot el génere. 
8. Ells són els unics que no tenen son. 
9. Es un pel dificil. 
10. Te molta vergonya.

Exercici 7. Accentua els monosíl·labs es / son quan calgui.

1. En Robert és molt espavilat. Ja ho era de petit. 
2. No sé que es pensa, però no es poden anar dient aquestes mentides. 
3. Es considera una bona persona, perque és molt simpàtica. 
4. Aquells nois es diuen Joan i Albert i són molt trempats. 
5. Cal guardar la fruita a la nevera perquè si no es podreix. 
6. Aquests nens son una colla de mandrosos, sempre tenen gana i son. 
7. La Maria ja és grana: ara ja es pentina i es renta la cara tota sola. 
8. No sé com es pot haver imaginat una cosa així. És molt recargolat. 
9. En aquell restaurant es menja molt bé, tenen un menú molt variat. 
10. Comprar aquesta casa és una bona oportunitat. Si no ho fem, es pot apujar el preu.

Exercici 8. Accentua els mots que calgui dels següents textos.
1. Quan el capita dels soldats va tornar al palau a explicar altra vegada el que els havia passat, el rei es posa fet una fúria i va fer tancar a la presò tota tropa que havia fet guardia. L’endemà va esser el rei  mateix el qui va vetllar el difunt a l’església. 

2. Quan Frank J. Watson, corresponsal de l’Exércit de l’Aire dels Estats Units, desembarca al Japò a finals de l’any 1945, no podia sospitar que la missio que el duia en aquest país li permetria reveure, despres de llargs anys i en circumstàncies penoses, el seu amic camarada d’universitat, Sikamura. Els dos homes s’havien conegut a Filadèlfia, on acabaven llurs estudis, l’any 1937, i per bè que fossin de nacionalitat i raça diferents havien experimentat alhora l’un per l’altre una amistat franca i sòlida.

 Exercici 9. A cada un dels titulars de diaris següents hi ha almenys dues paraules que han de dur accent. 

1. La crisi económica afecta el camping. 
2. Pregò popular contra l’austeritat, imaginació 
3. La nit del correfoc, el centre hospitalari tindrà un servei d’urgéncia d’oftalmologia 
4. Aquest hivern es podrà anar al poble per un camí asfaltat. 
5. Nova polèmica en la sanitat britànica. 
6. Gran violéncia en un temporal a Astúries. 
7. Solsona esdevé plató de cinema uns quants dies. 
8. L’illa de la fàbrica nova, un espai pendent de solució. 
9. El servei d’informació de bloc obrirà les portes la setmana vinent amb una nova fesomia. 
10. Conservatori i arts i oficis óbren un periode d’inscripció.

Exercici 10. Posa els accents que falten.

Vaig tenir la precaució de posar al dessota les materies mes inflamables i, en pocs moments, tot crema a flama viva. Per evitar sospites, vaig esser dels primers a fer soroll. Com us podeu imaginar, tot el campament queda sorpres i esbalaït, i la conclusió general fou que els guardies havien estat subornats i que havien fet falta set o vuit regiments de la fortalesa per a aquella completa destrucció de llur artilleria.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada